ReloadMe Comedy Show 2022

Eleverne kan her se det Comedy Show om søvn og digitale medier, som en gruppe stand-uppere skrev til ReloadMe og optrådte med flere steder i landet. Denne optagelse er fra teater Bremen i København. I kan vælge at arbejde med showet på flere måder- enten som en humoristisk indgang til emnet, der står i kontrast til de mere alvorlige opgaver- eller som en del af danskundervisningen fx i forbindelse med et tema om moderne eventyr eller comedy-genren. (Optagelsen varer ca. 40 min så selve – showet med spørgsmål tager ca. 1 lektion).

Forslag til aktiviteter

Vis eleverne optagelsen fra Bremen. Inddel evt. på forhånd eleverne i fem grupper, hvor hver gruppe skal holde særligt øje med forskellige dele af showet.

  • En gruppe skal holde særligt øje med Cecilie: Hvad er Cecilies hovedfokus- og hvordan forbinder hun det til temaet søvn/ digitale medier?(fx at springe ud som LGBT/ være woke) 
  • En anden gruppe skal holde særligt øje med Elias:  Hvad er Elias’ take på søvn-temaet? (fx A/B-mennesker)
  • En tredje gruppe skal holde særligt øje med Molly: Hvilke temaer tager Mollys fat i? – og hvordan forbinder hun det til søvn og digitale medier? (fx hvad poster man/ poster man ikke) 
  • Den fjerde gruppe skal holde særligt øje med David: Hvordan griber David temaet om søvn/ onlineliv an? (fx hans konsekvensliste)  
  • Den femte gruppe skal holde øje med Værten Jacobs indslag: Hvilke forskellige fortællinger bruger han til at binde showet sammen? (fx eventyr og forskellen mellem unge og gamle) 

Efter showet redegør hver gruppe kort for deres fokusområde, og I kan derefter fx tale videre ud fra disse spørgsmål: 

  • Hvornår handler showet om søvn/digitale?  
  • Er der forskel på, hvordan de joker om søvn/det digitale?  
  • Hvem havde den fedeste/ sjoveste joke? (hvorfor var det sjov/ikke sjovt?) 

Tip: Forslag til yderligere opgaver fx i dansk:  

Sæt fokus på Comedy genren og arbejde fx med:  

  • Hvordan bruger man humor til at sætte fokus på noget alvorligt?  
  • Hvilke virkemidler bruger standup-komikere typisk? (underbyg med konkrete eksempler på – fx ironi, satire, stemmeføring, mimik, ordspil, inddragelse af publikum osv.) 

Sæt fokus på genren ’moderne eventyr’ 

  • Med udgangspunkt i værtens Snehvidefortælling – kan I arbejde videre med moderne eventyr hvor eleverne fx skriver og/ eller fortæller nye moderne udgaver af snehvide – med det benspænd at den skal være omskrevet med et tvist af søvn og digitale udfordringer…

Om modulet

Type:
Valgfrit

Målgruppe:
Grundskole

Fag: Fx Dansk

Varighed:
1-4 lektioner

Materialeliste

Video: Comedy Show – Bremen