Ungdomsuddannelse

Her finder du alle vores undervisningsmaterialer til ungdomsuddannelser.

ReloadMe er et undervisningsmateriale til unge om sovevaner og det digitale liv. Vi håber, at materialerne giver anledning til refleksion og konstruktiv debat om, hvordan de unge kan få en god balance i deres liv, som sikrer, at de både får opfyldt deres sociale behov, deres behov for afslapning samt deres fysiologiske behov for søvn.

Lise Qvistgaard
  • Intro om Søvn

    Varighed 1-2 lektioner

    Elever får grundlæggende viden om søvn og mulighed for at reflektere over egne vaner og behov.

    Åbn opgave

  • Test din dagsform

    Varighed 10 minutter

    Individuel minitest, der indbyder til selvrefleksion om dagsformen.

    Åbn opgave

  • Mål din søvn – BørneBarometret

    Varighed 1-2 lektioner

    Elever svar på spørgsmål om søvn og får mulighed for at reflektere over egne søvnvaner.

    Åbn opgave

  • Paneldebat om søvn og digitale vaner

    Varighed 1-2 lektioner

    Eleverne skal i grupper sætte sig ind i et bestemt synspunkt, som de skal øve sig i at argumentere for.

    Åbn opgave

  • Udfordringen

    Varighed 2 lektioner

    Eleverne skal over flere dage gennemgå en digital udfordring – og føre journal over deres oplevelser og refleksioner.

    Åbn opgave

  • Smartphone brug – før og efter sengetid

    Varighed 1-2 lektioner

    Elverne skal arbejde i mindre grupper og gøre rede for Thea Ottes forskningsprojekt.

    Åbn opgave

  • Sleep – the Ultimate Equalizer part 2

    Varighed 1 lektion

    Chris MacDonald forklarer i videoen, hvorfor det biologisk set er svært for teenagere at falde i søvn og hvilke andre faktorer, der har betydning.

    Åbn opgave

  • Sleep – the Ultimate Equalizer part 1

    Varighed 1 lektion

    Chris MacDonald forklarer i videoen, hvordan en søvncyklus fungerer og konsekvenserne af for lidt eller for dårlig søvn.

    Åbn opgave

  • Sociale mediers algoritmer og designgreb 

    Varighed 1 lektion

    Eleverne skal se video med medieforsker Malene Charlotte Larsen og gøre rede for hendes pointer og forholde sig personligt til dem.

    Åbn opgave

  • Forskerzonen

    Varighed 1-2 lektioner

    Eleverne skal læse to kommentarer fra videnskab.dk om digitale mediers effekt på hjernen.  

    Åbn opgave

  • Hvorfor bliver unge stressede

    Varighed 1-2 lektioner

    Eleverne skal analysere en mulitimodal artikel om stress blandt unge. I teksten indgår en video, hvor unge formidler viden om stress og deler personlige oplevelser. 

    Åbn opgave

  • Uendeligheds-scrolling…

    Varighed 1-2 lektioner

    Eleverne skal arbejde med en artikel fra videnskab.dk, der handler om, hvordan sociale medier udnytter design til at fastholde brugeren.

    Åbn opgave

  • Seks korte fagtekster om søvn

    Varighed 1-2 lektioner

    Eleverne skal læse korte fagtekster, der giver en grundlæggende baggrundsviden om søvns betydning.

    Åbn opgave

  • Tankedagbog

    Varighed 1-2 lektioner

    Man kan hjælpe hjernen med at finde ro og tryghed inden sovetid ved at arbejde med en tankedagbog.

    Åbn opgave

  • Når hjernen sover

    Varighed 1-2 lektioner

    Grundlæggende viden om søvn , der giver eleverne mulighed for i mindre grupper at reflektere over forskellige fagtekster.

    Åbn opgave

  • Dilemmaer fra Sara og Monopolet

    Varighed 1 lektion

    Elever skal arbejde med dilemma fra Sara og Monopolet og forholde sig til monopolets svar.

    Åbn opgave

  • Den digitale behovspyramide

    Varighed 1-2 lektioner

    Elever skal tage stilling til, hvor de vil placere forskellige digitale aktiviteter i ‘Den digitale behovspyramide’.

    Åbn opgave

  • Tre små prikker, der kan drive dig til vanvid

    Varighed 1-2 lektioner

    Eleverne skal arbejde med en multimodal artikel fra videnskab.dk, der handler om, hvordan sociale mediers designgreb kan skabe socialt pres. 

    Åbn opgave

Inddrag forældrene

Vil du modtage vores eksklusive ekstramateriale til forældreinddragelse?

Ja tak, send mig ekstramaterialerne!

Det er naturligvis helt uforpligtende.